Siegel der Universität

Fachgruppe Physik

I. Physikalisches Institut

Astrochemical Dating of a Stellar Nursery

Printer-friendly versionPDF version

An international research team led by scientists from the Coordinated Research Center (CRC) 956 “Conditions and Impact of Star Formation” at the University of Cologne has used observations made with the GREAT instrument on board the SOFIA aircraft observatory and the APEX telescope to date the core of an interstellar cloud that is forming a group of Sun-like stars. This work, to which scientists from the University of Helsinki as well as from the Max-Planck-Institutes for Radio Astronomy (MPIfR) and Extraterrestrial Physics (MPE) contributed, is published in this week’s Nature journal.

More information can be found in the Press Release (in German) of the Universität zu Köln.

Scientific Publication: “H2D+ observations give an age of at least one million years for a cloud core forming Sun-like stars”, Nature (2014)
by Sandra Brünken, Olli Sipilä, Edward T. Chambers, Jorma Harju, Paola Caselli, Oskar Asvany, Cornelia E. Honingh, Tomasz Kamiński, Karl M. Menten, Jürgen Stutzki, Stephan Schlemmer

Further Informations:

MPIfR:The Age of Stellar Nurseries
MPE: Astrochemical Dating of a Stellar Nursery
DSI: SOFIA Observations Help Determine the Age of a Star Nursery
DLR: Age of star nursery precisely determined for the first time
Science News: Young suns took at least 900,000 years to arise
Further figures: https://www.astro.uni-koeln.de/news/h2dplus/Figures

Das Alter von stellaren Kinderstuben

Astrochemische Altersbestimmung durch Moleküllinienbeobachtungen mit SOFIA und APEX

Ein internationales Forscherteam unter der Leitung von Wissenschaftlern des Sonderforschungsbereichs 956 „Bedingungen und Auswirkungen der Sternentstehung“ an der Universität zu Köln hat Beobachtungsdaten vom GREAT-Empfänger an Bord des Flugzeug-Observatoriums SOFIA sowie vom APEX-Teleskop in Chile dazu verwendet, das Alter eines Sternentstehungsgebiets in einer interstellaren Wolke genau zu bestimmen. Im Zentrum der Wolke entsteht eine Gruppe von sonnenähnlichen Sternen. Das Resultat, zu dem auch Wissenschaftler von der Universität Helsinki sowie der beiden Max-Planck-Institute für Radioastronomie (Bonn) und für extraterrestrische Physik (Garching) beigetragen haben, wird in der aktuellen Ausgabe der Zeitschrift „Nature“ veröffentlicht.

Mehr Informationen in der Pressemitteilung der Universität zu Köln.

Wissenschaftlicher Artikel: “H2D+ observations give an age of at least one million years for a cloud core forming Sun-like stars”, Nature (2014)
von Sandra Brünken, Olli Sipilä, Edward T. Chambers, Jorma Harju, Paola Caselli, Oskar Asvany, Cornelia E. Honingh, Tomasz Kamiński, Karl M. Menten, Jürgen Stutzki, Stephan Schlemmer

Weitere Informationen:

MPIfR:Das Alter von stellaren Kinderstuben
MPE: Das Alter von stellaren Kinderstuben
DSI: SOFIA hilft bei der Altersbestimmung von stellaren Kinderstuben
DLR: Wie lange dauert die Geburt eines Sterns?
Weitere Bilder: https://www.astro.uni-koeln.de/news/h2dplus/figures